Delen en vermenigvuldigen

Overdenking door Lars van Nieuwkoop
Datum29-03-2020
SprekerLars van Nieuwkoop

 

 

Zondag 29 maart 2020,

 

Delen en vermenigvuldigen

 

Geliefde gemeenteleden en bezoekers,

We zijn nu zo’n twee weken in de ban van het Coronavirus. Alledaagse bezigheden en vertrouwde structuren zijn ineens verdwenen. Langzaam aan doen we ons best om ons leven opnieuw vorm te geven door nieuwe houvast aan te brengen in de dagelijkse routine. Sommige bezigheden zijn komen te vervallen. We kunnen de deur nog maar beperkt uit. Het is belangrijk voor onze geestelijke gezondheid dat we structuur hebben in ons leven. Het helpt ons de dag goed door te komen. Het is zaak de vervallen dagelijkse bezigheden te vervangen door nieuwe dagelijkse bezigheden. Het vergt soms vindingrijkheid en creativiteit om alternatieven te bedenken, maar ieder mens heeft van de Heer deze eigenschappen ontvangen, de één misschien in meerdere mate dan de ander, maar ieder mens heeft een mate van vindingrijkheid en creativiteit toebedeeld gekregen. We moeten er soms alleen naar op zoek. 

Voor ons geldt dat de keuken een plek van nieuwe creativiteit is geworden. Er wordt gepuzzeld, er wordt gedanst én erg leuk en lekker, er worden oude kookrecepten herontdekt. Hartstikke leuk om ineens zoveel enthousiasme bij je kinderen te ontdekken nu ze in de keuken aan het bakken en aan het koken zijn geslagen. Soms wel met een verrassende uitkomst. Een mooie chocoladecake werd helaas een zwartgeblakerd baksel, nadat de hond met z’n staart de oven naar 260 graden had gedraaid, maar goed dat mag de pret niet drukken. 

Wat in ieder geval belangrijk is in deze tijd van het aan huis gebonden zijn, is om actief te blijven. Er komt veel negatief nieuws op ons af waar we een plek voor moeten vinden. Als we hier niet actief mee aan de slag gaan, kunnen gevoelens van neerslachtigheid gemakkelijk de overhand nemen. Het is belangrijk dat we deze gedachten en gevoelens niet maar laten aanwoekeren, maar dat we er iets tegenover stellen, waar we onze aandacht op kunnen richten. Wanneer we ons de hele dag door maar op onze eigen moeilijkheden zouden richten, dan worden deze moeilijkheden alleen maar nog groter en groter. ‘Alles wat aandacht krijgt groeit’. Richt je je aandacht op je moeilijkheden, dan worden deze groter, richt je je aandacht echter op de lichtpuntjes die er zijn….  De uitkomst kun je zelf bedenken. De Bijbel leert ons dat we ons juist moeten richten op God en op de ander. Als we ons op God richten, dan wordt Hij ook groter in ons leven. Als we gericht te zijn op de ander en die ander bemoedigen, ontvangen we zelf ook hoop, liefde en kracht. 

Onze inspiratie kunnen we vinden in het Woord van God. De Bijbel is door alle eeuwen heen voor velen een bron van bemoediging, troost en kracht geweest. Het is een voorrecht om te weten dat de Heer ons altijd nabij is. Pak in deze tijd wat vaker Gods Woord van de plank. Het is één van de dagelijkse bezigheden die niet beperkt is door de huidige maatregelen. En wanneer het misschien nog geen dagelijkse structuur is in je leven, dan is het een goed moment om het onderdeel te gaan maken van de dagelijkse structuur en deze te behouden. Ook als straks de maatregelen weer zijn opgeheven. Wanneer je je voedt met het Woord van God, dan ontvang je zijn rust en vrede.  

De rust en vrede van God ontvangen, elke dag opnieuw mogen we in Zijn nabijheid komen. Het geestelijk voedsel dat je dagelijks ontvangt uit Gods Woord, mogen we delen met elkaar en onze naasten. ‘Want wie kan delen, kan ook vermenigvuldigen’, wat gebeurt er als we dit echt gaan doen? Er gaat iets wonderlijks gebeuren...!  

Jezus doet het ons voor in Marcus 6:38-42

38 Toen zei Jezus: ‘Hoeveel broden hebben jullie bij je? Ga eens kijken.’ En nadat ze waren gaan kijken wat ze bij zich hadden, zeiden ze: ‘Vijf, en twee vissen.’ 39 Hij zei tegen hen dat ze de mensen opdracht moesten geven om in groepen in het groene gras te gaan zitten. 40 Ze gingen zitten in groepen van honderd en groepen van vijftig. 41 Hij nam de vijf broden en de twee vissen, keek omhoog naar de hemel, sprak het zegengebed uit, brak de broden en gaf ze aan zijn leerlingen om ze aan de menigte uit te delen; ook de twee vissen verdeelde hij onder allen die er waren. 42 Iedereen at en werd verzadigd.

Vijf broodjes en twee visjes, de dagelijkse maaltijd van één persoon, maar in de handen van de Heer uiteindelijk een maaltijd voor 5000 man en nog twaalf volle manden over!  ‘Iedereen at en werd verzadigd’. Als wij onze dagelijkse maaltijd…, en dat kan heel eenvoudig die ene Bijbeltekst zijn, gaan delen met onze naasten… Dan zal de Heer het vermenigvuldigen tot een veelvoud.

Een berichtje, kaartje of een brief. We wensen iedereen veel inspiratie, creativiteit en geestelijk voedsel toe om de komende tijd veelvuldig met elkaar te delen.

God is voor ons een veilige schuilplaats, een betrouwbare hulp in de nood… De HEER van de hemelse machten is met ons, onze burcht is de God van Jakob (Psalm 46:2,12)

Gods rijke zegen,

Namens de oudstenraad,

-- 

Lars van Nieuwkoop

Voorganger Evangelie gemeente Hillegom

www.eghillegom.nl


Gerelateerde preken

Algemeen
Preek Jorg Littooij
Serie: Algemeen
07-04-2019 | Jorg Littooij
Preek Chris Baars
Serie: Algemeen
14-04-2019 | Chris Baars
Preek Lars 1e Paasdag
Serie: Algemeen
21-04-2019 | Lars van Nieuwkoop
Preek Jaap Spaargaren
Serie: Algemeen
28-04-2019 | Jaap Spaargaren
Preek Wouter Scheffer
Serie: Algemeen
05-05-2019 | Wouter Scheffer
Preek Peter Sleebos
Serie: Algemeen
12-05-2019 | Peter Sleebos

[ Toon alles van de serie "Algemeen" | Toon meer van Lars van Nieuwkoop ]